جراحی پتوزپلک چیست؟

جراحی پتوزپلک چیست؟

افتادگی یک یا هر دو پلک که به آن پتوز پلک گفته می شود، ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند . برخی از دلایل افتادگی پلک را می تواند به دلیل بروز تروما، افزایش سن و یا اختلالات پزشکی بیان کرد.

دکتر پریسا اشتر نخعی در خصوص این عارضه و جراحی افتادگی پلک نیز نکاتی را بیان خواهد کرد.

پتوز و یا افتادگی پلک ممکن است بر روی یک و یا هر دو چشم اثر می گذارد و ممکن است پتوز یک طرفه و یا دو طرفه باشد. همچنین ممکن است علائم افتادگی پلک دائمی و یا گذرا باشد.

برخی از افراد دارای میزان کمی از افتادگی پلک ها هستند و به دلایل زیبایی نیاز به جراحی افتادگی پلک دارند و جراح پلک درباره میزان تغییر و برطرف شدن پتوز نیز قبل از جراحی نکاتی را بیان خواهد کرد.

جراحی-پتوز-پلک

انواع پتوز پلک

پتوز پلک به دو دسته عمده مادرزادی و اکتسابی تقسیم بندی می شود. در صورتی که نوزاد با افتادگی پلک به دنیا آید، به آن پتوز مادرزادی می گویند. ولی در صورتی که افراد با افزایش سن، بیماری ها و یا سایر دلایل به این عارضه مبتلا شوند، پتوز اکتسابی بیان می شود.

همچنین با توجه به میزان افتادگی پلک ها و بسته بودن چشم و پوشیده شدن مردمک چشم بستگی دارد. در بیشتر موارد با انجام جراحی افتادگی پلک این عارضه برطرف می شود.

دلیل افتادگی پلک ها چیست؟

افتادگی پلک ها دلایل مختلفی دارد و از دلایل طبیعی گرفته تا شرایط فیزیکی و بیماری ها می تواند در ابتلا به این عارضه دخیل باشند. جراح زیبایی پلک می تواند به شما در تشخیص علت ابتلا به این بیماری و روش های درمان آن راهنمایی می نماید.

جراحی زیبایی پلک پایین

هر فردی می تواند به دلایل مختلفی به افتادگی پلک مبتلا شوند و بین زنان و مردان به یک میزان وجود دارد.

با این حال عمده ترین علت افتادگی پلک ها، افزایش سن است. زیرا عضله لواتور که وظیفه بلند کردن پلک را بر عهده دارد با افزایش سن کشیده می شود و نمی تواند پلک را بالا نگه دارد.

البته باید این نکته را دانست که در هر سنی ممکن است فرد به این عارضه مبتلا شوند. مشاهده این نوع از افتادگی پلک در نوزادان بسیار نادر است.

در برخی از افراد به دلیل آسیب هایی که به بافت های عصبی وارد می شود، افتادگی پلک رخ می دهد.

علت ابتلای کودکان به تنبلی چشم چیست؟

شایعترین علت ابتلای نوزادان و کودکان به افتادگی پلک، عضله لواتور است که به درستی رشد نمی کند. کودکانی که با این عارضه به دنیا می آیند به تنبلی چشم مبتلا می شوند. زیرا می تواند دید را محدود کند.

علائم افتادگی پلک چیست؟

علائم اصلی افتادگی پلک ها این است که پلک ها فرمی آویزان به خود گرفته است. در برخی از مواقع، این افتادگی می تواند بر روی بینایی تاثیر منفی بگذارد. عدم درمان در کودکان ممکن است باعث نابینایی شود.

همچنین ممکن است باعث خشکی چشم شود و چشمان در این شرایط خسته و ناراحت به نظر برسد.

در این میان مناطقی در اطراف چشم هستند که به دلیل افتادگی پلک تحت تاثیر قرار می گیرند که در حین جراحی افتادگی پلک، به راحتی درمان می شود.

در افرادی که به افتادگی شدید پتوز مبتلا هستند، ممکن است در زمان صحبت نیاز داشته باشند تا سر خود را برای دید عادی به عقب کج کنند که به گردنشان نیز فشار وارد می شود.

افتادگی پلک چگونه تشخیص داده می شود؟

جراح زیبایی پلک با انجام معاینه فیزیکی و بررسی سابقه های پزشکی که طی سوالاتی، جراح آن را به دست می آورد، تشخیص  داده می شود. در این میان جراح پلک درباره میزان افتادگی و مدت زمان ابتلا سوالاتی پرسیده و آزمایش هایی را تجویز می کند.

افتادگی پلک چگونه درمان می شود؟

نحوه و روش درمان افتادگی پلک با توجه به میزان و شدت پتوز پلک بستگی دارد. اگر این بیماری به دلیل مادرزادی باشد، با توجه به شرایط و میزان افتادگی ممکن است در سنین پایین جراحی انجام شود و یا توصیه شود تا در بزرگسالی این جراحی صورت گیرد.

بهترین جراح لیزیک در تهران

اگر پلک باعث محدود شدن بینایی شود، درمان پزشکی نیاز است که دکتر پریسا نخعی به بیماران خود جراحی افتادگی پلک را توصیه می کند.

نحوه جراحی افتادگی پلک

در این نوع از جراحی زیبایی پلک، ماهیچه لواتور کشیده شده و سفت می شود. این باعث می شود تا پلک در وضعیت مناسب قرار گیرد. برای کودکانی که از بدو تولد به این عارضه مبتلا هستند، ممکن است به تنبلی چشم مبتلا شوند که جراحی افتادگی پلک توصیه می شود.

عوارض جراحی افتادگی پلک چیست؟

این جراحی همانند سایر عمل ها عوارضی را به دنبال دارد که دکتر پریسا نخعی جراح زیبایی پلک در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهند کرد.

• خشکی چشم
  • هماتوم
  • عدم قرینگی پلک ها
  • ماندن جای زخم
  • عفونت

با این وجود انتخاب بهترین جراح پلک در تهران سبب می شود تا از بروز این عوارض تا حدود زیادی کاسته شود.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص جراحی پتوز پلک با دکتر پریسا اشتر نخعی از راه های زیر اقدام نمایید.

شماره تماس : 091255993820

اینستاگرام دکتر پریسا اشتر نخعی

آیا می توان از بروز پتوز پلک جلوگیری کرد؟

هیچ راهی برای پیشگیری و جلوگیری از افتادگی پلک وجود ندارد. با این حال معاینه منظم چشم ها از بروز اختلالات جدی به دلیل ابتلا به پتوز پلک می تواند کمک نماید.

اگر به نظر می رسد که کودک به افتادگی پلک مبتلاست ، توصیه می شود تا در اسرع وقت به جراح و متخصص چشم مراجعه نماید.

سخن پایانی

از آن جایی که افتادگی پلک می تواند بر روی بینایی تاثیر منفی بگذارد، باید این عارضه را جدی گرفت و درمان آن را در اولویت قرار داد.