در مورد تیروئید چشمی چه می دانید؟

بیماری تیروئید چشم، بیماری خودایمنی است که در آن سلول های ایمنی به بافت های اطراف چشم حمله می کنند و موجب ایجاد التهاب در چشم می شوند. این بیماری غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه، غده تیروئید بزرگ می شود و علائمی مانند افزایش سریع ضربان قلب، تپش قلب، تعریق زیاد، فشار خون بالا، تحریک پذیری، خستگی، کاهش وزن، از دست دادن مو و تغییر در کیفیت مو ظاهر می شود. البته باید گفت افراد دارای اختلالات غده تیروئید احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری تیروئید چشمی دارند.

این بیماری که به افتالموپاتی گریوز معروف است، زمانی که سیستم ایمنی بدن به بافت های اطراف چشم حمله می کند باعث بزرگ شدن ماهیچه های چشم می شود. در چنین حالتی بافت چربی، ماهیچه ها و غدد اشکی چشم، ملتهب و متورم می گردند.

نشانه های تیروئید چشمی

علائم بیماری تیروئید چشمی

انواع نشانه های این بیماری در هر فردی متفاوت است. میزان علائم می تواند از درجه خفیف آغاز شود و تا شدید ادامه داشته باشد. با این حال در ادامه معمول ترین علائم بیماری آورده شده است:

• تورم در پلک بالا و پایین
  • پف زیر چشم
  • تاری دید
  • درد در قسمت پشت چشم
  • احساس رطوبت در چشم ها
  • اذیت شدن چشم ها در برابر نور
  • بزرگ شدن چشم ها و بیرون زدگی آن ها
  • محدودیت در حرکات طبیعی چشم

در صورتی که علائم زیر دیده شد، باید به پزشکی متخصص در این زمینه مراجعه کرد:

• علائم بیماری گفته شده، طی چند روز تشدید یابند.
  • دوبینی در هنگام مشاهده اشیای اطراف
  • عدم توانایی در تشخیص رنگ ها
  • تار دیدن به طوری که با پلک زدن سریع چشم ها برطرف نشود.

در برخی موارد، اگر به عصب های بینایی چشم فشار وارد شود، بینایی فرد کاهش می یابد. البته مشاهده نشده است کسی در برابر این بیماری به طور کامل نابینا گردد.

چگونه می توان از ابتلا به تیروئید چشمی جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از این عارضه می توان راه  های زیر را به کار گرفت:

• ترک سیگار
  • مصرف مکمل های غذایی مانند سلنیوم
  • متعادل نگه داشتن هورمون های غده تیروئیید

عوامل خطرساز

تقریبا یک میلیون آمریکایی سالانه به این بیماری مبتلا می شوند. زنان 5 تا 6 برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا قرار دارند. افراد سیگاری نیز به طور قابل توجهی در معرض این بیماری هستند.

این بیماری گرچه سلامت هر دو چشم ها و غده تیروئید، را به خطر می اندازد ولی لزوما همزمان اتفاق نمی افتد و هر دو، جدا از هم مسیر بیماری خود را طی می کنند.

چگونه این بیماری درمان می شود؟

اگر پزشک به میزان هورمون های غده تیروئید مشکوک باشد، عملکرد طبیعی غده تیروئید توسط متخصص داخلی مجرب، ارزیابی می شود. هنگامی که غده تیروئید درمان شد و به حالت عادی بازگشت، سپس بیماری چشمی باید کنترل شود و توسط چشم پزشک درمان گردد. در صورت عدم کنترل، بیماری پیشرفت می کند.

به طور کلی درمان بیماری تیروئید چشم، در دو مرحله انجام می شود:

1. مرحله اول شامل درمان بیماری چشم است که به مدت 2 تا 3 سال طول می کشد و تا رسیدن به بهبودی اصلی، به نظارت و پیگیری دقیق نیاز دارد. در طول دوره درمان بر روی حفظ بینایی، سلامت قرنیه چشم و اصلاح دوبینی تاکید می شود که بر روی کارهای روزمره فرد تاثیر منفی نداشته باشد.
  2. در موارد شدیدتر، عمل جراحی برای اصلاح پلک چشم و رفع فشار بر روی عصب چشم توصیه می شود. عمل جراحی در مرحله دوم درمان و پس از کاهش التهاب چشم صورت می گیرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، معمولا عمل جراحی در چندین مرحله صورت می گیرد. با این حال برخی بیماران، ممکن است با اولین جراحی به نتیجه دلخواه برسند.

توصیه های پزشکی

• چنانچه چشمانتان به نور، باد یا سایر مواد محرک حساس است، از عینک آفتابی پهن استفاده کنید.
  • از گرما یا تهویه مستقیم هوا به هنگام رانندگی پرهیز کنید.
  • به هنگام کار کردن با رایانه و کتاب خواندن، از اشک مصنوعی اضافه کنید تا چشم، دچار خشکی نگردد.
  • مصرف به موقع داروهای پزشک را جدی بگیرید.
  • مصرف نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • به هنگام خوابیدن، سر خود را با قراردادن چند بالش، بالاتر از تنه نگه دارید تا مایعات در صورت تان باقی نماند.

چندین مطالعه اخیر نشان داده است که کشیدن سیگار، موجب بدتر شدن بیماری می شود، اگر سیگاری هستید یکی از مهم ترین کارهایی که باید بکنید ترک سیگار است هم چنین از استعمال دود سیگار نیز خودداری کنید.

Submit a Comment