همه چیز درباره تومورهای اربیت

اربیت یا کاسه چشم، ناحیه استخوانی است که از چشم، عضلات و ماهیچه ها، اعصاب و بافت ها محافظت می کند و همچنین امکان عبور عصب بینایی از چشم به مغز را فراهم می نماید. تشکیل تومورها می تواند در هر ناحیه ای از این ساختارها آغاز شود.

تومور اربیت، بافت غیر طبیعی است که در این ناحیه از چشم، رشد می کند و بیشتر آن ها، از نوع خوش خیم و غیر سرطانی هستند.

اکثریت تومورهای اربیت، باعث می شوند چشم ظاهر بیرون زده ای پیدا کند. شایع ترین تومورهای اربیت در کودکان همانژیوما ها هستند که توده هایی عروقی و خوش خیم می باشند. همچنین کیست های درمویید که نوعی گیرافتادگی بافت در دوران جنینی هستند، به تدریج و با افزایش سن، بزرگ تر می شوند. معمولا توصیه می شود که هر چه سریع تر، نسبت به درمان آن ها اقدام گردد.

خوش بختانه با پیشرفت هایی که در زمینه تشخیص و درمان تومورهای اربیت صورت گرفته است، می توان این عارضه را سریعا تشخیص و تا حد زیادی خطرات احتمالی آن را کاهش داد.

پروپتوز چشم یک خانم میانسال به علت ورم کردن اربیت چشم

بیرون زدگی چشم چپ به دلیل تومور اربیت در پشت چشم در یک خانم میانسال

انواع تومورهای اربیت

تومورهای پلک و حدقه چشم که ممکن است خوش خیم و یا بدخیم باشند. تومورهایی که در این قسمت تشکیل می شوند، می توانند ریشه در عصب، عروق، غدد اشکی و بافت لنفوم داشته باشند و یا اینکه از طریق ناحیه سینوسی، مغز و دیگر قسمت های نزدیک آن، به حدقه چشم راه یابند. منشأ تومورهایی که در پلک ایجاد می شوند نیز از پوست  غده های چربی است.

تومور کاذب حدقه چشم یا تومور کاذب التهابی که ظاهری متفاوت نسبت به دیگر تومورها دارد و نمی توان علت معینی را برای بروز آن پیدا کرد. این تومور را می توان به چند نوع قدامی، منتشر، عضلانی، عصبی و غدد اشکی تقسیم بندی کرد.

• تومور قدامی: تنها ناحیه قدامی چشم درگیر است.
  • تومور منتشر: چربی پشت چشم درگیر است.
  • تومور عضلانی: باعث بزرگ به نظر رسیدن یک یا دو طرفه عضلات خارجی چشم می شود.
  • تومور عصبی: هنگامی که اعصاب، به علت التهاب در رأس حدقه چشم درگیر شود.
  • غدد اشکی: غده یا غده های اشکی در این حالت درگیر می شوند.
بهترین جراح لیزیک در تهران

تومور های پلک می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند اما باز هم تا قبل از نمونه برداری و پاتولوژی، نمی توان آن ها را به درستی و دقیق تشخیص داد.

بیشتر بدانیم!

یکی از شایع ترین تومورهای بدخیم که در ناحیه چشم ها رشد می کند، تومور بازال سل است. این تومور به شکل توده ای دانه شکل، برجسته و سفت که عروق کوچکی نیز روی آن دیده می شود، ظاهر می گردد. گاهی اوقات این غده به صورت پوسته پوسته و همراه با زخم هایی در سطح خود می باشد که از سوی عامه مردم معمولا با گل مژه اشتباه گرفته می شود. ناگفته نماند که اگر تومور بازال سل در خط مژه رشد کند، می تواند ریزش مژه ها را در پی داشته باشد.

انواع دیگری ازکیست های اربیت نیز وجود دارند که به دلایل مختلف اعم از نقص در ناحیه اربیت چشم، شکستگی و …

رخ می دهد، بروز می کنند. برخی از آن ها عبارتند از:

• کیست درموئید اربیت
  • کیست اپیدرموئید
  • درمولیپوما
  • موکوسل سینوس
  • مننگوسل و مننگوانسفالوسل
عمل تومور درمویید در کودکی 3 ساله

کودک 3 ساله ای که تحت جراحی تومور درمویید اربیت قرار گرفته است.

تومورهای اربیت چه علائمی دارند؟

علائم و نشانه های تومورهای اربیت متغیر است و به نوع تومور بستگی دارد. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بیرون زدگی چشم
  • تاری دید و یا کاهش میدان دید
  • افتادگی و یا متورم شدن پلک ها
  • احساس فشار در چشم ها
  • صاف شدن کاسه چشم
  • وجود توده مشخص در چشم
  • بی حس شدن نواحی اطراف چشم
  • درد و التهاب

چه عللی در رشد تومورها دخیل است؟

علت اصلی بروز تومورهای اربیت، به طور کامل مشخص نیست؛ فقط برخی از تومورها مانند کاورنوس همانژیوما اربیت، در سنین میانسالی و برای خانم ها شایع تر می باشد.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که راهی برای پیشگیری از بروز تومور اربیت وجود ندارد.

میزان پیشرفت این بیماری به نوع، مرحله و محل تشکیل تومور بستگی دارد. هر چه بیماری سریع تر تشخیص داده شود، درمان موثرتری برای بیمار در نظر گرفته می شود و از بروز عوارض بعدی نیز پیشگیری به عمل خواهد آمد.

استرابیسم یا انحراف چشم چیست؟

تومور اربیت چگونه تشخیص داده می شوند؟

جهت تعیین و تشخیص تومور اربیت، از روش ها و تکنولوژی های پیشرفته ای کمک گرفته می شود تا بررسی موثرتری صورت گیرد. از جمله روش های تشخیصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیوپسی

در این روش، پزشک با استفاده از سوزنی ظریف و یا ایجاد برشی ریز، نمونه کوچکی از بافت تهیه می کند. نمونه گرفته شده جهت بررسی های بیشتر و تعیین مواردی از قبیل نوع تومور، به آزمایشگاه ارسال خواهد شد. معمولا این روش تشخیصی، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

سی تی اسکن

در این تست که از اشعه ایکس استفاده می شود، تصاویری از تومور و جزئیاتی در خصوص اندازه و محل تشکیل تومور در اختیار پزشک قرار می گیرد و هر گونه ناهنجاری دیگر نیز مشخص خواهد شد.

MRI

این تست با استفاده از مگنت و امواج رادیویی انجام می شود و جزئیاتی از تومور مانند اندازه و محل تشکیل تعیین خواهد شد.

آیا راهی برای درمان وجود دارد؟

در صورتی که تومور منجر به بروز درد و یا مشکلات بینایی نشده باشد، توصیه می شود که تحت نظر پزشک باشد. در غیر این صورت، نیاز به درمان است که بسته به شرایط بیمار و تشخیص پزشک، می تواند شامل موارد زیر باشد.

مصرف دارو

آنتی بیوتیک هایی برای بیمار در نظر گرفته می شود که به درمان کیست تشکیل شده بر روی دیواره استخوانی کاسه چشم کمک می کند. داروهای کورتونی نیز به منظور تسکین التهاب از سوی پزشک تجویز خواهند شد. دقت کنید که مصرف خودسرانه داروها، نه تنها کمکی به روند بهبودی بیمار نمی کند، بلکه می تواند موجب وخامت بیشتری نیز شود

رادیوتراپی

این نوع درمان بعد از برداشت توده خوش خیم انجام می شود. پرتوهای پر انرژی به تومور تابیده می شوند که در نتیجه نابودی تومور را به ارمغان می آورند.

روش های جراحی

جراحی، یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان تومورهای اربیت است. در طول جراحی، تومور برداشته می شود، کیست تخلیه می گردد و در نهایت استخوان نیز برداشته می شود. در صورت لزوم، جمجمه و یا اربیت مورد بازسازی قرار می گیرد.

تزریق بوتاکس و کاربردهای آن

بعد از پایان جراحی، بیمار سه تا هفت روز در بیمارستان بستری می ماند. طول دوره نقاهت نیز در حدود دو تا شش هفته خواهد بود. بعد از این جراحی، امکان انجام جراحی های زیبایی برای بهبود ظاهر وجود دارد.

چند درصد ممکن است درمان این بیماری با موفقیت همراه باشد؟

موفقیت آمیز بودن نتیجه ای که از درمان تومورهای مربوط به حدقه چشم حاصل می شود، به نوع غدد بستگی دارد. اما بیمارانی که دارای تومورهای بدخیم در نواحی پلک خود هستند، اگر پزشک بتواند کل توده و بافت سالمی که در اطراف آن وجود دارد را خارج کند، می توانند امیدوار باشند؛ چراکه احتمال موفقیت این جراحی بالا است و درصد کمی برای بازگشت توده، در نظر گرفته می شود.

لازم به ذکر است که برداشتن تومور نباید باعث شود که بیمار معاینات پزشکی خود را نیز فراموش کند. بلکه باید تحت نظر پزشک قرار گیرد و معاینات خود را به صورت کاملا منظم انجام دهد تا در صورت بروز هر گونه تغییر در سلامت فردی، بتوان اقدامات لازم را انجام داد.

منبع: https://www.baptisthealth.com/services/neurology-care/conditions/orbital-tumor

18 − یک =