دکتر پریسا نخعی / درمان بیماری های چشم / انواع ضایعات و تومورهای پلکی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

انواع ضایعات و تومورهای پلکی

ضایعات یا تومورهای پلکی، ضایعاتی هستند که شاید بسیار سهل انگارانه از کنارشان عبور می کنیم اما نکته ای که در مورد آن ها وجود دارد این است که اگر برای مدتی طولانی، این ضایعه روی پلک شما باقی بماند، مرتب زخمی شود و یا به واسطه شغلتان در معرض نور خورشید و یا مواد شیمیایی قرار داشته باشید، باید بسیار جدی گرفته شوند.

نمونه ای از جراحی تومور بدخیم پلک و بازسازی آن توسط دکتر پریسا اشترنخعی

انواع ضایعات پلکی خوش خیم

  • شالازیون: این تومور به صورت یک برآمدگی دردناک در پلک ظاهر می شود که به تدریج با گذشت زمان، بزرگ تر می شود. این برآمدگی می تواند ناشی از هوردئولوم یا گل مژه باشد.
  • تومور زانتلاسما: شکل ظاهری آن به صورت پلاک های زرد و کمرنگی است که اغلب اطراف چین داخلی پلک های بالا و پایین قرار دارند. این نوع از ضایعات پلکی با بالا رفتن سن بیشتر می شوند.
  • کیست های اپیدرمال انکلوژن یا ایپدرموئید (EIC) : گونه ای از برآمدگی بر روی پوست است که می تواند وابسته به عوامل ژنتیکی و یا کاملا اکتسابی باشد. کیست اپیدرموئید به صورت ضایعه ای سفید رنگ، نرم، گرد و برآمده است که تقریبا رشد آهسته ای دارد.
  • آپوکرین: کیست گرد و نرم که در لبه پلک و گوشه چشم رشد می کند. از طرفی این غده شفاف بوده و نور از آن عبور می کند و این ویژگی موجب می شود که گاهی ته رنگ آبی به خود بگیرد.
  • کیست سیرنگوما: شایع ترین نشانه های ظاهری این کیست، جوش های نوک تیزی هستند که به صورت چندتایی اما نرم و کوچک بروز می کنند. این غدد بر روی پلک یا اطراف آن و یا در غشای میانی پوست تشکیل می شوند. بیشترین میزان درگیری به این کیست ها در پلک تحتانی مشاهده می شود. همچنین افراد جوان و خانم ها بیش از دیگران مستعد ابتلا به این تومور هستند.
  • کراتوز سبورئیک: این تومورها در ظاهر کاملا واضح بروز می کنند. دارای رنگ قهوه ای، سطحی سفت و پر آب است که موجب شده اغلب از این تومور با عنوان “چرب” و “گیر کرده” یاد شود. کراتوز سبورئیک ها با افزایش سن، بیشتر می شوند.
  • مولسکوم کنتاژیوزوم: نوعی عفونت ویروسی است و به صورت جوش های نوک تیز و چندتایی و در اندازه کوچک، گنبدی و کروی شکل و گسسته ظهور می کنند. معمولا کودکان و افرادی که سیستم ایمنی قوی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به این تومورها هستند.
  • آکروکوردون: نوعی زائده پوستی است که می تواند در اندازه های مختلفی (از 1 میلی متر تا 1 سانتی متر) ظهور کند. همچنین ممکن است بدون رنگ و یا دارای رنگدانه های کمی باشد. بیشترین میزان شیوع این ضایعات در میان افراد میانسال و مسن است.

 

علل ایجاد تومورو ضایعات پلکی

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • افزایش سن
  • داشتن پوستی نازک

 

ضایعات پلکی به چه شکل بروز می کند؟

تومورها معمولا به صورت یک داه برجسته بروز می کنند که گاهی ممکن است عروق کوچکی روی آن ها وجود داشته باشد. چنانچه این ضایعات در خط رویش مژه ظاهر شوند، ریزش مژه روی خواهد داد.

گاهی اوقات سطح تومورها پوسته پوسته و همراه با زخم هایی است که موجب می شود افراد آن را با گل مژه اشتباه بگیرند. لازم است بدانید که تومورهای بدخیم پلکی کمتر به سایر نقاط انتشار می یابند.

از دیگر نشانه های این عارضه می توان به اشک ریزی چشم، احساس درد و پلک زدن مداوم اشاره کرد.

نتیجه جراحی تومور درموئید در کودکی که توسط دکتر پریسا اشترنخعی عمل شده است.

 

راه های تشخیص شایعات پلکی

اولین اقدام برای تشخیص این ضایعات معاینه چشم و پس از آن نمونه برداری از طریق بیوپسی است.

اهمیت تشخیص به موقع ضایعات پلکی

خیلی از ضایعاتی که مدت طولانی در پلک ها وجود دارند و دچار زخم و خونریزی می شوند، تومورهای بدخیمی هستند که در ناحیه وجود دارند. در حقیقت سرطان های پوستی نادری هستند که ممکن است در پلک ها اتاق بیفتند و خیلی کند و بطنی رشد کنند.

اگر این ضایعات از همان ابتدا تشخیص داده شده و برداشته و ترمیم شوند، هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند اما بی توجهی، نادیده گرفتن، دستکاری و زخم شدن آن ها، می تواند منجر به وسیع تر شدنشان شود که در این صورت برای درمان و برداشتن آن ها نیاز به عمل وسیع تری است. در حالیکه اگر به موقع تشخیص داده شود، می توان با یک عمل کوچک آن را رفع نمود.

بنابراین به ضایعات موجود روی پلک به شدت توجه کنید، به ویژه آن هایی که طولانی مدت باقی مانده اند و یا با زخم و خونریزی همراه اند؛ چه در ناحیه پلک، چه در ناحیه نازولبیال، اطراف بینی و یا تقاطع بینی و گونه.

برای درمان آن ها سعی کنید حتما با پزشکان متخصص چشم به ویژه فوق تخصصان پلک و اوکولوپلاستی مشورت کنید.

 

درمان ضایعات پلکی

همانطور که اشاره کردیم لازم است در صورت مشاهده هر ضایعه غیرطبیعی در نواحی پلک و اطراف چشم خود، به پزشکی متخصص در این زمینه مراجعه کنید و هرچه سریع تر روند درمان را آغاز نمایید.

اگر تومور در مراحل ابتدایی درمان شود با یک جراحی ساده امکان برطرف کردن آن وجود دارد اما اگر تومور رشد زیادی کرده باشد و تشخیص آن به موقع صورت نگیرد، احتمال اینکه قسمت گسترده ای از پلک جدا گردد، بسیار بالا است. حتی در مواقعی که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است و تومور وارد حدقه چشم شده، معمولا نیاز است که چشم و بافت های اطراف آن تخلیه گردد.

بنابراین می توان گفت درمان این ضایعات تنها با جراحی امکان پذیر است. فقط ممکن است برای فردی جراحی آسان تری انجام گیرد و برای دیگری، عمل وسیع تر.

روال جراحی تومورهای پلک از برداشتن آن ها آغاز می شود و مراحلی مانند اطمینان از برداشته شدن کامل تومور، بررسی گزارش آسیب شناسی در روز عمل و بازسازی ناحیه مورد نظر را در بر می گیرد. از همین رو ممکن است گاهی یک پروسه عمل این چنینی از صبح تا بعد از ظهر ادامه داشته باشد.

انواع روش های جراحی تومورهای پلک

بسته به شرایط هر بیمار روش جراحی آن ها یا یکدیگر متفاوت است که برخی را در ادامه شرح می دهیم.

بیوپسی

در این روش بخشی از تومور و یا تمام آن برداشته می شود. چنانچه تشخیص پزشک این باشد که تومور موجود، سرطانی بوده و با جراحی توانسته است به قدر کافی بافت های سالم اطراف تومور را همراه با آن تخلیه کند، برداشتن تومور به صورت کامل تنها راه درمان است.

عمل موس

یکی از متداول ترین روش های جراحی است که برای برداشتن تومورهایی مناسب است که دسترسی به آن ها کمی دشوار است، اندازه بزرگی دارند و یا مجدد در ناحیه ای ظاهر شده اند. جراح در این روش، بافت سالم و قابل مشاهده اطراف تومور و نیز نواحی کوجک اطراف آن را بر می دارد و توسط میکروسکوپ های مخصوص، بررسی می کند. بعد از عمل از این طریق ممکن است بیمار نیاز به عمل ترمیم پلک توسط جراح مربوطه داشته باشد.

از جمله روش های درمانی دیگر می توانیم به جراحی ترمیمی، کرایوتراپی، تخلیه چشم و پرتو درمانی اشاره کرد که بسته به نوع و اندازه تومورها برای هر فرد متفاوت است.

 

بهترین جراح ضایعات و تومورهای پلک در تهران

انتخاب جراح خوب برای این اعمال بسیار اهمیت دارد. هر چه میزان تجربه و مهارت پزشک بیشتر باشد، تشخیص دقیق تری انجام می شود و نتیجه حاصل از درمان نیز با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

یکی از بهترین اوکولوژیست های تهران، دکتر پریسا اشترنخعی هستند که جراحی های موفق بسیاری در زمینه پلک و چشم داشته اند. شما عزیزان می توانید از طریق یکی از راه های موجود در همین صفحه، با ایشان ارتباط برقرار کنید.

دکتر علی بصام

دکتر پریسا نخعی

دکترای عمومی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکترای تخصصی چشم پزشکی از دانشگاه علم پزشکی شهید بهشتی
فلوشیپ اکولوپلاستی و استرابیسم از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دارای بورد تخصصی چشم پزشکی | دارای بورد بین المللی چشم پزشکی (ICO)

مقالات مرتبط
ورم ملتحمه چشم

ورم ملتحمه چشم

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های عفونی چشمی ورم ملحتمه چشم یا کنژنکتیویت ((conjunctivitis به شمار می‌رود، که بروز این بیماری بر اثر عفونی شدن و همینطور وجود باکتری، ویروس و...

بیشتر بخوانید
بیماری هیتروکرومیا

بیماری هیتروکرومیا

برخی از افراد دارای چشمانی با دو رنگ متفاوت یا تفاوت رنگ در یک چشم هستند، که  به این اختلال، هیتروکرومیا گفته می‌شود. تفاوت رنگ در دو چشم فرد به عنوان هیتروکرومیا...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + یازده =