دکتر پریسا نخعی / درمان بیماری های چشم / برای مراقبت از چشم در برابر کرونا باید چه کرد؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

برای مراقبت از چشم در برابر کرونا باید چه کرد؟

این روزها جهان با معضل بزرگی به نام کرونا درگیر است که زمان رهایی از آن مشخص نیست. تنها چیزی که می دانیم این است که نباید صورت خود را لمس کنیم. یکی از مهم ترین نقاط صورت که باید از دست زدن به آن خودداری کنیم، چشم ها هستند. کرونا برای هر قشری از جامعه به نحوی تاثیرگذار است که در ادامه سعی می کنیم به طور کامل آن را شرح دهیم.

آسیب کرونا به چشم

افرادی که در معرض ابتلا به کرونا از ناحیه چشمی هستند

افرادی که این روزها بدون هیچ حفاظی بر روی چشم ها در محیط های شلوغ حضور دارند و به طور کلی آن هایی که چشم خود را مدام لمس می کنند، در معرض ابتلا به کرونا هستند.

خشکی چشم نیز می تواند موجب تحریک هر فرد برای دست زدن و خاراندن چشم ها شود. همچنین افرادی که از لنزهای طبی به عنوان جایگزین برای عینک استفاده می کنند نیز در معرض ابتلا قرار دارند.

به طور کلی می توان گفت احتمال ابتلا برای تمامی افراد به طور یکسان وجود دارد. هرچه میزان توجه آن ها به نکات بهداشتی بیشتر باشد، این احتمال ضعیف تر می شود.

 

مراقبت از چشم در برابر کرونا

  • استفاده از شیلد یکی از شایع ترین راه هایی است که می تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند اما اگر دچار اختلالاتی مانند خشکی چشم هستید، بهتر است از قطره های مناسب برای مرطوب کردن چشمانتان استفاده نمایید تا کمتر نیاز به خاراندن آن ها باشد.
  • عینک ها هم نقش محافظانه ای دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.
  • یکی دیگر از نکات مهم این است که اگر ناچار به لمس چشم ها هستید، حتما قبل از آن، دستان خود را مطابق با الگوریتم های توصیه شده از سوی مراکز بهداشتی درمانی، بشویید و ضدعفونی کنید.

 

آسیب کرونا به چشم دانش آموزان

با توجه به اینکه مدارس در سال جاری به صورت آنلاین و مجازی تشکیل می شود بنابراین دانش آموزان مدت زمان زیادی را صرف نگاه کردن به مانیتور و یا صفحه گوشی می کنند. از همین رو می خواهیم در مورد ارتباط آن ها با این وسایل و حفاظت از چشم هایشان صحبت کنیم.

این روزها دانش آموزان مقاطع مختلف به علت وضعیت پیش آمده و شیوع ویروس کرونا ناچار به گذراندن کلاس های آنلاین می باشند و برای این کار لازم است مدت زمان تقریبا زیادی را با تبلت، لپتاپ، کامپیوترهای شخصی و یا موبایل بگذرانند. طولانی بودن زمانی که صرف نگاه کردن به صفحات این وسایل الکترونیکی می کنند، چشم ها را در معرض خطر و آسیب قرار می دهد.

راهکارهای حفاظت از چشم در دوره آموزش مجازی

یکی از راه های خیلی خوبی که برای پیش گیری از بروز هرگونه آسیب در چشمان آن ها توسط دکتر پریسا اشترنخعی توصیه می شود، استراحت کافی است. خواب به موقع شب و بیدار شدن به موقع در صبح می تواند به استراحت کافی چشم ها کمک کند.

نکته مهم دیگر فاصله و نوع دستگاهی است که با آن کار می شود. به بیان ساده تر زمانی که دانش آموز برای کار کردن از کامپیوتر و لپتاپ استفاده می کند، نسبت به زمانی که از تلفن همراه یا تبلت استفاده می کند، آسیب کمتری به چشمان خود می رساند. زیرا فاصله چشم با دستگاه ها هرقدر که کمتر باشد باعث می شود نور و حرارت بیشتری از آن ها بیشتر به چشم ساتع شود.

از آن جا که دانش آموزان زمان زیادی را صرف کار کردن با این وسایل می کنند، بنابراین بهتر است باقی روز را کمتر به کار کردن با لپتاپ یا گوشی و بازی کردن با آن ها بگذرانند.

در عوض می توانند تلویزیون را در ساعات مشخص و تعیین شده ای مشاهده کنند که فاصله از آن هم نسبت به کار با وسایل کامپیوتری بیشتر است و ضرر کمتری دارد. همچنین بازی های فیزیکی و پر جنب و جوش به آن ها توصیه می شود تا از این طریق، هم سیستم بدنی و ایمنی آن ها تقویت شود و هم چشمانشان کمی استراحت کند.

نکته دیگر این که برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم ها حین کار با وسایل مذکور، رعایت قانون 20-20 است. یعنی برای اینکه چشم ها خیلی خسته نشود، پس از هر 20 دقیقه کار کردن، 20 ثانیه چشم ها رو روی هم بگذارید و به نحوی به چشم ها استراحت دهید. همچنین بین هر کلاس با بعدی مدتی فاصله است که بهتر است از آن برای استراحت و دراز کشیدن استفاده کنید تا بتوانید خطر احتمالی را تا حد ممکن کاهش دهید.

آیا استفاده از قطره اشک مصنوعی توصیه می شود؟

همواره دانش آموزانی هستند که ممکن است چشمان آن ها حساس باشد و حین آموزش مجازی، دچار سوزش چشم شوند. ساده ترین راه برای آن ها این است که از داروخانه قطره اشک مصنوعی تهیه کنند و قبل از شروع کار با وسایل کامپیوتری، یک قطره از آن را داخل چشم ها بریزند.

اگر حساسیت دانش آموزان بسیار زیاد باشد، می توانند بین کلاس ها نیز از این قطره استفاده نمایند اما معمولا بهترین کار این است که قبل و بعد از کلاس های مجازی از قطره مذکور استفاده کنند تا خستگی چشم ها به در شود.

در صورتی که این راهکار برای آن ها پاسخگو نبود، کمپرس آب گرم نیز می تواند مفید باشد. آغشته کردن تکه ای پنبه به آب گرمی که سوزاننده نباشد و قرار دادن آن روی چشم ها، می تواند حالت خستگی را از چشم خارج کند. تکرار این حرکت 2 الی 3 مرتبه در روز کفایت می کند. البته توجه داشته باشید که آب پنبه را خوب بگیرید.

فیلترهایی که به گرفتن نور کمک می کنند

در واقع آنچه در کار با کامپیوتر به چشم ها ضرر می رساند، نور و حرارت است. زیرا انسان زمانی که با دقت در حال انجام کاری است، به صورت ناخودآگاه از پلک زدن غافل می شود. کم شدن تعداد دفعات پلک زدن، موجب می شود که نور و حرارت نشات گرفته از صفحه نمایش بیشتر تاثیر بگذارد و باعث خشکی چشم شود.

در کارهای معمول طول موج ها اثر چندانی ندارد اما می توان از قابلیت blue light filter استفاده کرد. گرچه که مطالعات اخیر نشان داده است که طیف نور آبی خالص ممکن است برای چشم ها مفید نباشد. در حقیقت اینکه فیلترهای مختلف بتوانند حفاظت قابل توجهی از چشم ها داشته باشند هنوز ثابت نشده است.

بهترین و بی خطرترین روش ها برای مراقبت از چشم ها همین راهکارهایی است که در مطالب فوق بیان کردیم. بنابراین با رعایت این نکات ساده سلامت چشمان خود را در امان نگه دارید. به امید روزهایی که کلاس های حضوری مجدد آغاز شوند و دانش آموزان بتوانند به بهترین شکل ممکن از آن بهره مند شوند.

دکتر علی بصام

دکتر پریسا نخعی

دکترای عمومی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکترای تخصصی چشم پزشکی از دانشگاه علم پزشکی شهید بهشتی
فلوشیپ اکولوپلاستی و استرابیسم از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دارای بورد تخصصی چشم پزشکی | دارای بورد بین المللی چشم پزشکی (ICO)

مقالات مرتبط
ورم ملتحمه چشم

ورم ملتحمه چشم

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های عفونی چشمی ورم ملحتمه چشم یا کنژنکتیویت ((conjunctivitis به شمار می‌رود، که بروز این بیماری بر اثر عفونی شدن و همینطور وجود باکتری، ویروس و...

بیشتر بخوانید
بیماری هیتروکرومیا

بیماری هیتروکرومیا

برخی از افراد دارای چشمانی با دو رنگ متفاوت یا تفاوت رنگ در یک چشم هستند، که  به این اختلال، هیتروکرومیا گفته می‌شود. تفاوت رنگ در دو چشم فرد به عنوان هیتروکرومیا...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پنج =